Az egyre fejlődő digitális világban folyamatosan növekszik a mesterséges intelligencia (MI) szerepe mindennapi életünkben és szakmai tevékenységünkben. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként indított szakirányú továbbképzést a Mesterséges intelligencia alkalmazásainak (MIA) oktatására 2023 szeptemberében, hogy támogatást nyújtson azoknak, akik a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket fel akarják használ arra, hogy karrierjükben szintet léphessenek.
Az első félév végén megkérdeztük egyik hallgatónkat, Magyary Ágnest, mik a tapasztalatai a MIA képzéssel kapcsolatban.
ITK: Kérem, mondjon magáról pár szót: milyen területen dolgozik? Mennyi ideje?
MÁ: Jelenleg a Pázmány BTK-n vagyok végzős hallgató pszichológia mesterszakon és tudományos érdeklődésem középpontjában a mesterséges intelligencia pszichológiai megismerése, valamint a mesterséges intelligencia pszichológiai segítségnyújtásban való alkalmazásának lehetőségei állnak. Az erre fókuszáló szakmai projektek mellett egy egészségfejlesztéssel foglalkozó cégnél is dolgozom körülbelül 1,5 éve, jelenleg a digitális marketingért felelek.
ITK: Mit gondol, hogyan tud Önnek a MI segíteni a munkájában?
MÁ: Sok fajta módon. Egyrészt lényeges mennyiségű időt spórolhatok azáltal, hogy gyorsabban és célratartottabban dolgozhatok a mesterséges intelligencia alkalmazásával, és energiámat a stratégiai feladataimra összpontosíthatom.
A médiatartalom-gyártás jelentősen könnyebbé és hatékonyabbá vált számomra, és emellett segít a termékfejlesztésben, a piaci igények jobb megértésében és a stratégiai döntéshozatalban is.
ITK: Miért a Pázmányos MI képzést választotta?
MÁ: Egy barátom hívta fel a figyelmemet az Pázmányon induló képzésre, ő több hasonló kínálatú képzést térképezett fel, és végül emellett döntött.
Engem a tantervben szereplő tárgyak teljessége, valamint a képzés hirdetése által bemutatott izgalmas tudományterületek győztek meg.
Ennek a képzésnek az egyik különlegessége, hogy a Pázmány Bölcsészet- és Társadalomtudományi (BTK) és az Információs Technológiai Kara (ITK) közösen indította el. Sok pozitív tapasztalatom van a BTK oldaláról, ugyanis itt hallgatok pszichológiát. Az ITK-val eddig nem volt ugyan személyes tapasztalatom, de tudtam róla, hogy nemzetközi szinten is magas színvonalú akadémiai tevékenység zajlik ott.
Ezenkívül számomra a képzések kiválasztásakor mindig fontos szempont, hogy kitől tanulok, a Pázmány által indított MIA képzésen pedig igazán fantasztikus szakemberek oktatnak, mint például Prószéky Gábor, Cser András és Hankovszky Tamás, akik a saját szakterületük élvonalában vannak.
ITK: Mennyire váltotta be a képzés eddig a hozzá fűzött reményeit?
MÁ: Személy szerint nagyon elégedett vagyok a képzéssel. A MI alapú médiatartalom generálás, a Prompt engineering, valamint a Webprogramozás tárgyak nagyon jól alkalmazható, gyakorlati tudást kínáltak.
A Bevezetés a mesterséges intelligencia etikai problémáiba tárgy során azokra a morális dilemmákra fókuszáltunk, amelyekkel már jelenleg is meg kell küzdenünk, illetve amikkel a jövőben kell majd szembe néznünk. A Nyelvtechnológia eszközei tárgyon pedig a legmodernebb eszközökre és módszerekre támaszkodva tanulhattunk a nyelvtechnológia haladó témáiról.
ITK: Mennyire tudja használni a képzésen tanultakat a munkája során?
MÁ: Az első félévben szerzett elméleti és a gyakorlati tudást egyaránt alkalmazom a munkafeladataimban.
Egyfelől részt veszek olyan kutatómunkában, amely fókuszában a MI pszichológiai megismerése áll. Amikor szakirodalmakat olvasok, nagy segítségemre van az a tudás, amit például nyelvtechnológián tanultunk. Sokkal jobban értem a MI működési mechanizmusát, mint mikor csak laikus érdeklődő voltam.
Másfelől a digitális marketingre vonatkozó munkahelyi feladataimat hatékonyabban végzem el.
ITK: Mennyire találja gyakorlatorientáltnak a képzést?
MÁ: Megítélésem szerint megfelelő az elméleti és gyakorlati tárgyak aránya. Az elméleti tárgyakon (pl. Formális logika, Nyelvi struktúrák) tanultak hasznosnak bizonyultak a gyakorlati tárgyak során, jól tudtuk alkalmazni a korábban megtanultakat. A Prompt engineering órán haladó szinten megtanultuk használni a ChatGPT 4.0-t. A MI alapú médiatartalom generálás órán pedig számos olyan szoftvert kipróbálhattunk, amik mesterséges intelligencia segítségével képeket, hanganyagokat és videókat hoznak létre. A Webprogramozáson alapvető szerveroldali szolgáltatásokat ismertünk meg, illetve többek között a statikus és dinamikus weblapok alapvető technológiáiról tanultunk.
ITK: Mi tetszik a legjobban a képzésben?
MÁ: Teljeskörű, jól alkalmazható, versenyképes tudást nyújt a mesterséges intelligenciáról, mindezt jó sok gyakorlaton keresztül. Emellett kiváló szakemberektől tanulhatunk. Mivel a képzésre bölcsészeket, közgazdászokat, jogászokat egyaránt várnak, így egy igazán sokszínű szakmai közösség jött létre az évfolyamunkon, egymástól is sokat tanulhatunk.
Jó szívvel ajánlom azoknak, akik komolyabban érdeklődnek a mesterséges intelligencia iránt, esetleg szintet szeretnének ugrani a karrierjükben azáltal, hogy versenyképes tudást szereznek a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazásáról.
Köszönjük az interjút, sok sikert kívánunk munkájában!
Mesterséges Intelligencia Alkalmazásai szakirányú továbbképzésünkre 2024. január 31-ig lehet jelentkezni.