RÉSZLETES TÁJÉKOZTATÓ AZ IDEI VERSENYRŐL 

 A Károly Iréneusz Fizika Tanulmányi Verseny 1993 óta évente kerül megrendezésre, az idei verseny a 33. ebben a sorban. A verseny gondozását az idei tanévben Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kara vállalja. 

 A verseny céljai 

  1. A tehetséges, szorgalmas és a fizika iránt érdeklődő diákok kiválasztása, motiválása, fejlesztése és felkészítése az országos és nemzetközi versenyekre, és nem mellékesen a szakirányú továbbtanulásra. A verseny alapvetően jelenség- és kísérletcentrikus. Kiemelten törekszünk arra, hogy a diákok a verseny során érezzék iskolai tudásuk hasznosságát és e sikerélménytől motiválva fokozott érdeklődéssel forduljanak a természettudományok felé. 
  2. A verseny további határozott célja, hogy az ország legkülönbözőbb katolikus és református iskoláiban működő szaktanárok tehetséggondozó munkáját segítse és ehhez szakmai fórumot biztosítson.  

A VERSENY LEBONYOLÍTÁSA 

A Károly Ireneusz Fizikaversenyen a diákok három korcsoportban versenyeznek: „kisgimnazisták” (7-8. évfolyam), „alsósok” (9- 10. évfolyam) és „felsősök” (11-12. évfolyam). 

A verseny mindhárom korcsoportban több tematikusan is különböző fordulóban történik, hogy a versenyzők a fizikában fontos kompetenciaterületeken mérhessék össze képességeiket és felkészültségüket.   

Az iskolák versenyen való részvételi szándékát elektronikusan lehet bejelenteni, a kiírásban megtalálható honlapon, a regisztrációs űrlap megadott határidőig történőn kitöltéséve. 

A regisztráció során meg kell adni az iskola adatait, kapcsolattartó szaktanárának nevét és elektronikus elérhetőségét, valamint, hogy az iskola mely fordulókban és milyen korcsoportú diákokkal szándékozik részt venni a versenyen. (Az írásbeli döntő résztvevőinek nevét az iskolai forduló után, a megadott határidőre kérjük.) Az iskolai jelentkezéseket visszaigazoljuk és felvesszük a közvetlen kapcsolatot a szervező tanárokkal.  

A verseny az iskolában tanári irányítás alatt folyó kísérleti és elméleti munkával indul, aminek során az iskolai tananyag elmélyítése, fakultatív bővítése, gyakorlati ismeretekkel és kompetenciákkal történő megerősítése a cél. A tartalmakat online videokonferencián egyeztetjük a bejelentkezett szaktanárokkal. Így biztosítható az igazságos versenyzés feltétele, azaz az, hogy iskolák tanítási ütemtervének eltérései ellenére is, a diákok ismeretanyaga hasonló legyen.) 

A VERSENY TEMATIKUS FORDULÓI  

Az első két tematikus versenyforduló (Csoportos kísérleti projektmunka és az egyéni írásbeli feladatmegoldó verseny) helyszíne az érintett iskola, szervezője az iskolai szervezőtanára. A különböző helyszíneken folyó munkát központilag hangoljuk össze, és az internet segítségével tesszük egységes versennyé.  

A verseny másik két fordulója (kísérletbemutatás, nyilvános „Ki mit tud?” csapatverseny) személyes jelenlétet kíván, szaktárgyi felkészültséget, jó szóbeli kifejezőképességet, vitakultúrát, és kísérletező készséget feltételez. A három évtizedes versenytapasztalatok szerint e két szóbeli forduló a verseny legnépszerűbb, és leginkább élményadó és tanulságos része. A verseny két jelenléti fordulójára és valamennyi fordulójának nyilvános eredményhirdetésére a verseny minden résztvevőjét személyesen várjuk 2025. április 12.-én délelőtt 10 órára a PPKE ITK épületében (1083 Budapest, Práter utca 50/a). A jelenléti versenyfordulókon és az eredményhirdetésen a verseny minden résztvevőjének megjelenésére számítunk.  

 A VERSENYFORDULÓK TARTALMI ISMERTETÉSE ÉS TERVEZETT IDŐPONTJAI 

 Otthoni csoportos kísérleti projektmunka 

A 7-8. évfolyamos és a 9-10. évfolyamos korcsoport otthoni kísérleti feladatot kap (korcsoportonként különbözőt), melyet javaslatokkal kiegészítve a nevezések beérkezése után küldünk el az iskolák szervezőtanárainak, és a PPKE ITK versennyel foglalkozó honlapján: https://itk.ppke.hu/karolyi-fizikaverseny 

A témákat úgy választjuk, hogy a diákok tanári segítséggel otthon és az iskolában is csoportosan tudjanak dolgozni. Az idei projekt-témák az iskolai törzsanyagban alig szereplő, de a modern elektronika alapjának tekinthető félvezetők megismerésével foglalkoznak. Természetesen a 7-8. évfolyamos korcsoport és a 9-10. évfolyamos korcsoport projekt-témája tartalmát tekintve különböző. 

A kísérleti csapatmunkáról beszámoló dolgozatot kell készíteni és 2025. március 28-ig elektronikusan pdf dokumentumként fel kell tölteni a későbbiekben megadott tárhelyre. A csapatok munkáját a beküldött dolgozatok alapján a központi zsűri értékeli.  

 Kétlépcsős egyéni, írásbeli feladatmegoldó versenyforduló  

A verseny ezen része mindhárom korosztálynak szól. A verseny mindhárom korcsoportban iskolai válogató fordulóból és központi döntőből áll. Mindegyik korosztály neki szóló, előre rögzített témakörökből központilag összeállított feladatsort kap.  Az iskolák válogató versenyében létszámkorlát nincs, minden diák részt vehet rajta, akit szaktanára meghív.  

A válogató versenyforduló időpontja minden iskolában egységesen 2025. március 6. 

A dolgozat megírására 90 perc áll rendelkezésre. 

A válogató forduló feladatait az iskola szaktanárai - központi javítási ajánlás alapján- értékelik.  Az iskolából a korcsoportos válogatón legjobbnak bizonyult 2-2- diák jut be a központi korcsoportos döntőbe. 

A központi (döntő) írásbeli fordulóba bejutott diákok 2025. március 20.-án saját iskolájukban és saját tanári felügyelet mellett, országosan egy időben írják meg a központilag kiadott dolgozatot. A dolgozatokat jó minőségben beszkennelve elektronikus formátumban kell beküldeni a megadott központi tárhelyre A döntő dolgozatait a zsűri központilag javítja, értékeli és jutalmazza. 

 Otthonról hozott, szabadon választott kísérletek nyilvános „élő” bemutatása a két fiatalabb korosztály versenyzői számára csoportmunkában  

A fizikai ismeretszerzés alapja a jelenségmegfigyelés, a kísérletezés és a mérés. Mivel az iskolai kísérletezés az időkeretek szűkülése miatt visszaszorul, fontos feladat, hogy az érdeklődő, tehetséges diákok számára a kísérletezést a verseny fakultatív keretei között segítsük. A kísérletek kiválasztása, a szakszerű bemutatás begyakorlása, a kísérlet részleteinek értelmezése otthoni csoportmunka, a helyszíni bemutatón az iskolák csapatait mindkét korcsoportban 2-2 versenyző képviselheti a 2025. április 12. én tartott jelenléti versenyfordulón Budapesten. Itt az iskolák csapatait képviselő versenyzők bemutatják a csapat kísérleteit, hozzáértően magyarázzák a jelenségeket és válaszolnak a nézők kérdéseire. 

A versenyt az is érdekessé teszi, hogy a versenybizottság tagjain túl a bemutatót néző nagyközönség is kérheti a kísérlet megismétlését, szabadon kérdezhet bármit a kísérletekkel kapcsolatban, amit a kísérletezőknek kell megválaszolni. A zsűri értékelésén túl minden résztvevő diák és kísérlőtanár egy-egy szavazattal rendelkezik korcsoportoként a legjobb kísérlet különdíj megítélésére.   

 A 11-12. évfolyamos éves versenyzők nyilvános szóbeli „Ki mit tud?” vetélkedője 

A versenyen résztvevő iskolák 17-18 éves korcsoportba tartozó diákjai nyilvános szóbeli "Ki mit tud?" vetélkedőn mérik össze tudásukat a zsűri előtt. Az iskolákat 2 fős csapatok képviselik. A verseny nyilvános, a hallgatóságot fiatalabb versenyzők, kísérő tanárok és külső érdeklődők adják. 

A csapatok sorsolással meghatározott sorrendben először röviden megválaszolható kérdéseket kapnak, amire 1-2 perces gondolkodási idő után szóban kellett megadni a választ. A vetélkedőn elméleti kérdések, jelenségbemutató kísérletekhez, fotókhoz, videókhoz kapcsolt feladatok, számítógépes szimulációk váltogatták egymást. Több kérdéskör lefutása után a szerzett pontok alapján legeredményesebbnek bizonyult három csapat folytatja a versenyt. Mindhármuknak ugyanazzal a kiadott témával kapcsolatban kellett rövid, max. 5 perces szabadelőadást tartani (a versenyzők a témát csak a helyszínen ismerik meg) A zsűri a csapatok kérdésekre adott válaszait és kiselőadásait együtt értékeli.