"A tudomány mindenkié"

2020.11.23.

Interjú Németh Erik agykutatóval, az ITK hallgatójával.

Németh Erik a Pázmány ITK Info-Bionika mérnöki MSc szakos hallgatója. Egyetemi tanulmányi mellett Lyonban dolgozik egy agykutató laboratóriumban. Erik nem az a tipikus agykutató, akit általában elképzelünk: saját bevallása szerint türelmetlen, energikus, végtelenül lelkesedik minden iránt, és élete több fontos döntésében is a rajzfilmek játszottak közre. A FameLab-nek, a világ vezető tudománykommunikációs versenyének második helyezettje vallja, hogy a tudomány mindenkié. Őt kérdeztük Pázmányos éveiről, kutatásairól, és terveiről.

Mikor, minek kapcsán kezdett el érdeklődni az agykutatás iránt?
Tisztán emlékszem, hogy már az oviban is az a praktikus gyerek voltam, aki szívesen vásárolta fel a helyi könyvvásárok alatt azokat a könyveket, melyektől mások szabadulni próbáltak: könyveket az emberi test titkairól, a világűr rejtelmeiről, sőt, emlékszem, hogy egyszer még egy genetikáról szóló kötetet is sikerült beszereznem. Hogy tudós akartam lenni, az egyértelmű volt. A Varázslatos Iskolabusz rajzfilmek különc tanárnője, Miss Mici jó munkát végzett ezen a téren. Hogy mikor döntöttem az agykutatás mellet, már sokkal érdekesebb kérdés. Sokáig nem tudtam, melyik is az a tudományág, amiben a jövőmet el tudom képzelni, és bizony még az egyetemi éveim alatt is hosszas próba-szerencse játék volt rátalálni, mi is érdekel igazán. Képzelhetik, mennyire meglepődtem aztán, amikor egy általános iskolás osztálytalálkozómon egyik volt osztálytársam édesapja vicceskedve megkérdezte tőlem: „Na, lett-e belőled agykutató, ahogy azt harmadikban ígérted?" Erre csak egy széles mosollyal tudtam válaszolni.

Miért döntött úgy, hogy a Pázmány ITK-ra jelentkezik?
Az egyetemi felvételi igazi kínszenvedés volt. Biológiával akartam foglalkozni, de nem tudtam magamat orvosként elképzelni. Tanulni szerettem volna számítástechnikát, de távolról sem láttam magam az IT területén elhelyezkedni. Érdekelt a fizika, pláne a modern mérnöki megoldások, de nem hittem benne, hogy egy „szokványos" mérnökképzésben lenne a helyem. Addig húztam-halasztottam a döntést, mígnem a jelentkezési határidő előtti este – érett fiatal felnőtt lévén – elmentem moziba megnézni a Hős Hatost. (Lassan visszatérő motívummá válik a rajzfilm ebben az interjúban.) A történet egy fiktív egyetem robotika szakos hallgatójáról szólt, és én abban a pillanatban tudtam, hogy rám talált a leendő életem. A moziból kijőve vadul pötyögni kezdtem a keresőbe, és az első találat a Pázmány volt, nem egészen robotika, hanem még egy lépéssel közelebb a sci-fihez: bionika szakkal. Nem akartam hinni a szememnek. Aznap éjjel semmit sem aludtam. Hajnalig olvastam a bionika csodás világáról és a Pázmány nyújtotta lehetőségekről. Nem túlzás azt mondani, hogy az életem változott meg aznap éjjel. A nyílt napra már úgy érkeztem, hogy nem volt a fejemben kérdés.

Pázmányos tanulmányai miként járultak hozzá kutatói munkájához?
Rengeteget köszönhetek a Pázmánynak, minden tekintetben. Mindenekelőtt ki kell emeljem, hogy az a családias légkör – tudom, talán elcsépelt szöveg, de igaz –, ami itt fogadott, második otthonommá tette a Kart. Az órák fantasztikusak voltak. Van valami a Pázmányos tanítási stílusban, ami megragadott: ahogy mi tanulunk, az nem az a klasszikus mérnöki út, de nem is teljesen elméleti. Mélyen megtanuljuk a matematikai modellezést, olyan mélyen, ami engem is végtelenül meglepett – közben mégis jut idő áramköröket építeni és laborban fehérjéket tisztítani. Többször kaptam már olyan visszajelzést, hogy a főnökömet meglepte a matematikai vagy biológiai rálátásom az aktuális projektre, és ez abszolút a Pázmány érdeme.
Nem szívesen emelek ki egy-egy oktatót vagy tárgyat az itt töltött éveimből, mert nem szeretném, ha úgy tűnne, mintha a többi tárgyam nem lett volna épp olyan fontos. Mindazonáltal szigorúan szakmai szemmel talán megválaszolhatom, mikor értek a legmaradandóbb benyomások. Mint már említettem, a matematika tárgy-blokkunk döbbenetesen erős. Bércesné Dr. Novák Ágnes folyamatos konzultálása és támogatása hatalmas benyomással volt rám, hasonlóképp Dr. Gerencsérné Dr. Vágó Zsuzsanna és Várdainé Kollár Judit minden tárgya kincs. A kutatásomhoz szükséges alaptudást a karunk biológia óráin szedtem össze. Dr. Lippai Mónika sejtbiológia előadásait nem felejtem el soha, de szakmailag a legnagyobb hatással Dr. Kalló Imre neurobiológia órái voltak rám, akárcsak Dr. Ulbert István elektrofiziológia előadásai. Végül nem szeretnék megfeledkezni az informatikáról sem: mindent, amit ezen a téren tudok, itt tanultam meg. Dr. Koller Miklós és Dr. Benedek Csaba megmutatták a számítástechnika szépségét. Végül a koronát a Mesterséges intelligencia és a Gépi tanulás tantárgyak során helyezte fel a nagy műre Dr. Karacs Kristóf, aki megmutatta, hogy születhet a statisztikából intelligencia. Tárgyai nagyban befolyásolták azt is, ahogy az agy működését vizsgálom. Utolsóként pedig szeretnék köszönetet mondani Dr. Gergely Annának, aki bár nem a karunk tanára, etológia órái nélkül sosem jutottam volna el oda, ahol most tartok.

A Kar Tehetségprogramjában való részvétel milyen további lehetőségeket biztosított Önnek?
A tehetségprogram gyakorlatilag ITK VIP. Kedvemre lubickolhattam az előadásokban, korlátlanul vehettem fel, amit csak szerettem volna. Mi több, biztosított helyem volt a legjobb gyakorlatokon. Ha lehet, még fantasztikusabbá tette a Pázmányos élményt. Talán nem is csoda, hogy visszatekintve több mint egy félévnyi szabadon választható tárgyat végeztem el a BSc-s éveim alatt.

 

Nemrég részt vett a FameLab versenyen, ahol elnyerte a National Geographic különdíját, és az MTA második díját. Mesélne a versenyről és az előadásáról?
A FameLab egy vezető nemzetközi tudománykommunikációs verseny. Eredetileg Angliában rendezték meg, mára azonban közel 30 ország tudósai mérethetik meg magukat rajta. A verseny idén 4 fordulós volt: Magyarországon online került megrendezésre az elődöntő, melynek győztesei részt vehettek egy kétnapos mesterkurzuson a Mátrában – mondanom sem kell, megismételhetetlen élmény volt. A magyar döntőt az MTA székházában bonyolította le a Magyar Tudományos Akadémia és a British Council, itt adtam elő az „Útikalauz a mesterséges intelligencia szürkeállományába" című előadásomat... vagyis adtam volna elő, ha a technika ördöge nem szól közbe. Úgy terveztem, hogy egy csípős nyelvű géphanggal vitatkozván mutatom majd be a mesterséges neurális hálózatok működését. Ezek a biológiai neuron-hálózatokat utánzó modellek tették lehetővé korunk technológiai robbanását, legyen szó arcfelismerésről, filmajánlásról, önvezető autókról, vagy éppen a már-már rémisztő deep fake-ekről. Persze ahogy az előadásomba belekezdtem, hűtlen társam cserbenhagyott, és kénytelen voltam improvizálni a show nagyját. Különösebben nem izgultam akkor már, az esélytelenek nyugalmával fejeztem végül be a mondandómat. Végtelenül megdöbbentem, amikor kiderült: két díjat is elnyertem.
Az idei magyar győztes egyébként Vékony Kata, akinek az előadása frappáns, szórakoztató és lenyűgöző volt, és aki idén külföldön is képviselheti kis hazánkat a nagyközönség előtt – sajnos csak virtuálisan.

Ön szerint milyen tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy valaki jó kutatóvá váljon?
Ez a kérdés csalt csak igazán mosolyt az arcomra. Ha öt évvel ezelőtt megkérdeznek, milyen az igazi kutató, azt mondom: türelmes, csendes, rendszerezett és végtelenül komoly. Na, hát én türelmetlen vagyok, hangos, energikus, és hagyom, hogy rajzfilmek döntsék el az életem nagy kérdéseit (mondtam, hogy visszatér még ez a téma). Valahogy mégis kutató lettem. Hogy mi a titok? Szerintem a lelkesedés. Nem tudom magam elképzelni a tudományon kívül – ez egyszerűen lehetetlen. Tudósként kelek fel, és tudósként fekszem le, ha akarom, ha nem. Még a rajzfilmeket is tudósként nézem.

Milyen tervei vannak a jövőre nézve?
Először is, fél éven belül lezárul az életem az ITK-n. Keserédes gondolat ez, nagyon fontos számomra a Kar, és mindenki, aki ott tanul és dolgozik. Szomorú belegondolnom, hogy az utolsó időszakomat távol kellett töltenem a járvány miatt.
Az utolsó félévemet reményeim szerint Lyonban töltöm majd, ahol befejezhetem a kutatásomat. Ebből írnék egy szakdolgozatot tavasz végéig. Közben az MTA jóvoltából a FameLab magyarországi második helyezettjeként a nyereményemet szeretném abba fektetni, hogy létrehozzak egy tudománykommunikációval foglalkozó YouTube csatornát, és megmutassam: a tudomány tényleg mindenkié.
A következő évekre aztán számtalan tervem van. Szeretnék utazni, találtam pár igazán kecsegtető poszt-graduális ösztöndíjat ilyen célra. Szeretnék doktorizni is, bár ki tudja, mikor, hol, és pontosan miből. Ha mindent véghez viszek, ami most a fejemben van, akkor nem fogok unatkozni az elkövetkező... legalább tíz évben.

Készítette: Pázmány ITK / Vödrös Zsófia
képek: Németh Erik; PPKE VM Stúdió; mta.hu/Szigeti Tamás

Események

26.
2025. szept.
ITK
Kutatók Éjszakája 2025
Pázmány ITK
01.
2025. okt.
ITK
Véradás 2025 Ősz
Pázmány ITK
05.
2025. dec.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. december 5.
Budapest, Práter utca 50/a
30.
2026. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2026. január 30.
Budapest, Práter utca 50/a
06.
2026. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2026. február 6.
Budapest, Práter utca 50/a
További események
szechenyi-img-alt