A személyes kapcsolatok szerepe az oktatásban és a kutatásban

2022.09.01.

Szeptember 1-jétől Cserey György tölti be a dékáni tisztséget a PPKE Információs Technológiai és Bionikai Karán. A vele készült interjúban eddigi életútjáról, oktatói-kutatói pályafutásáról és további terveiről kérdeztük.

– Eredetileg matematikus szakon kezdtem egyetemi tanulmányaimat, majd bekerültem a Műegyetem villamosmérnöki karára, ahol a mérnöki tematika sokkal inkább megfelelt érdeklődésemnek. Fő szakirányom az alkalmazott informatika volt, mellékszakirányom pedig az orvos-biológiai méréstechnika.

– Villamosmérnöki diplomával a kezében elhatározta, hogy informatikai területen helyezkedik el.

– Diplomamunkámat a háromdimenziós ultrahangos gyermekszív-rekonstrukcióból írtam, a Pázmány ITK-n, Roska Tamás professzor vezetésével írt doktori értekezésem is részben ehhez a témához kapcsolódott. Közben egy évet az Egyesült Államokban töltöttem, a Pázmány és a Notre Dame Egyetem közös doktori képzésén, ahol Csurgay Árpád professzor, és egy időben Roska Tamás is tartott előadásokat, és amelyben azóta is folyamatosan részt vesznek doktori iskolánk hallgatói.

2006-ban megszereztem a PhD-fokozatot, utána a Pázmányon folytattam a munkát. Bár Roska professzor, a Pázmány ITK alapító dékánja elsősorban a tanárt látta bennem, én már a kezdetektől egyetemi eredményekre alapozott innovációval szerettem volna foglalkozni, olyasmivel, ami a gyakorlatban hasznosítható, amire spin-off vállalkozást lehet építeni.

– Milyen feladatok várták a Pázmány ITK-n?

– Akkoriban indult a robotikalabor felszerelése, aminek vezetésével rövidesen engem bíztak meg. Ez a feladat megtisztelő és örömteli volt számomra, és egyúttal nagy szabadságot is biztosított a kutatásban. Lehetőség nyílt érzékelők, áramkörök, robotok készítésére, és már a doktori iskola alatt is jó néhány hallgató dolgozott mellettem. Nálam diplomáztak, közben megszülettek első tudományos publikációik. Hamarosan doktoranduszokat is vezethettem.

 

– Egy hivatalos megfogalmazás szerint: „A Cserey György vezette csoport a gépi tanulás csúcstechnológiás szuperszámítógépes megoldásait kutatja a digitális orvoslásban és telemedicinában kivitelezhető fejlesztésekhez."

– Több szempontból izgalmas terület a gépi tanulás. Roska professzor nagyon jól látta azt az irányt, azt az áttörést, amit a neurális hálózatok, a gépi tanulás fejlődése jelent, a mobil robotikában ez különösen is fontos. Több orvosi képfeldolgozási feladatnál, például a mikroszkópos képek elemzésénél is gépi tanulást alkalmazunk.

– Szeptember 1-jétől látja el a dékáni teendőket. Hogyan tudja majd összeegyeztetni új feladatát az oktató-kutató munkával?

– Többen felhívták figyelmemet erre a nehézségre. Az elmúlt hat évben dékánhelyettes voltam, és közben habilitáltam, publikációim száma is szépen gyarapodott. Bár dékánként nyilván több lesz a feladatom, remélem, hogy a továbbiakban is képes leszek helytállni ezeken a területeken. Ugyanakkor a magam számára felállítottam bizonyos prioritásokat. Most elsődlegesnek tartom, hogy dékánként megfeleljek a kar élete és működőképessége szempontjából.

A másik fontos szempont, hogy eközben a családom se nélkülözze túlzottan a jelenlétemet. Feleségem iskolapszichológusként dolgozik, négy fiam közül ketten már gimnazisták, a legidősebb Pannonhalmán tanul, akárcsak én korábban. Rajtuk keresztül sokat tanulok ennek a korosztálynak a világlátásáról. Amikor elfogadtam a dékáni megbízatást, hangsúlyoztam, hogy egyedül nem tudom ellátni valamennyi feladatot, ezért számítok a dékánhelyettesekre és a prodékánokra.

 – Dékánhelyettesként kik segítik a munkáját?

– Csikász-Nagy Attila tudományos és innovációs dékánhelyettes, Góth Júlia tanulmányi dékánhelyettes, Karacs Kristóf nemzetközi kapcsolatokért felelős dékánhelyettes, Tornai Kálmán oktatásfejlesztési dékánhelyettes. Kálmán, aki eddig is aktívan részt vett a digitális oktatáshoz szükséges tananyagok fejlesztésében, most került a vezetői testületbe. Fontosnak tartjuk, hogy a Kar vezetésébe fokozatosan bevonjuk fiatal, tehetséges oktatóink képviselőit is.

– Milyen tervekkel indul az új akadémiai évnek? Mire kívánja helyezni a hangsúlyokat?

– Elődöm, Iván Kristóf nagyszerű munkát végzett, fontos döntéseket kellett hoznia sokszor nem könnyű helyzetben. Jól együttműködtünk, konstruktív párbeszédet folytattunk hat éven át, prodékánként ő is része marad a Kar vezetésének. Minél kevesebbet szeretnék változtatni, ugyanakkor vannak régebb óta megoldandó feladataink, és újabbak is jelentkeztek.

– Említene ezek közül néhányat?

– Az egyik a személyekre fókuszált figyelem. A hallgatók és az oktatók esetében is nagyobb hangsúlyt szeretnék helyezni erre. A járvány idején bebizonyosodott, hogy az egyetemek online módon is működhetnek. Számos előadást könnyen elérhetnek a hallgatók a világ minden tájáról. Ilyen helyzetben mi az egyetem szerepe? Ezzel a kérdéssel szembe kell néznünk. Kulcsfontosságúnak tartom a személyes kapcsolatokat – akár online módon is. Különösen érvényes ez a doktori képzésre, ami mester–tanítvány viszonyt feltételez, de ugyanígy jelentkezik ez a diplomamunka elkészítése során is.

Egy másik vetülete a személyességnek: az oktatás-kutatásban hangsúlyt kívánok helyezni a Pázmány ITK karakterének kiemelésére. Különlegesek vagyunk a bionika oktatásával. Ezen belül azokon a területeket oktatjuk és kutatjuk, ahol beteg vagy sérült emberek életminőségének javítását segítő eszközöket fejleszthetünk, programozhatunk és alkalmazhatunk. Ismét csak a személy, az ember kerül a fókuszba.

A hallgatók számára – úgy gondolom – azzal tudjuk vonzóvá tenni képzéseinket, kutatásainkat, ha az eddigi erényeinkre alapozva segítjük őket abban, hogy felfedezzék, kik is ők valójában, és megtapasztalják, milyen – akár nagyléptékű – eredmények elérésére képesek, hiszen mindannyian vágyunk arra, hogy valami nagynak, valami nagyszerűnek a részesei lehessünk.

Események

14.
2024. máj.
ITK
Bionika akadályverseny EXP
online
21.
2024. máj.
ITK
Biológiai rendszerek többszintű modellezése kurzus
Pázmány ITK
22.
2024. máj.
ITK
Moldvai Táncház
ITK étkező
30.
2024. máj.
ITK
Szülői fórum és Nyílt nap
Pázmány ITK
13.
2024. jún.
ITK
PhD Proceedings Konferencia 2024
online
21.
2024. jún.
ITK
TDK konferencia 2024 tavasz
Pázmány ITK
További események
szechenyi-img-alt