Az ETH Zürich CYBATHLON projektje a fogyatékkal élő emberek megsegítését és életminőségét javító eszközök egyfajta bionikus olimpiája, amelyen technológiai fejlesztőkből és egy fogyatékkal élő személyből álló csapatok indulnak, és különböző mindennapi feladatok megoldásán keresztül mutatják be a fogyatékkal élőkkel együtt fejlesztett, mindennapi használatra alkalmas segédtechnológiákat.
2013-as indulása óta több mint 30 országból több mint 100 csapat vett részt a CYBATHLON versenyeken, amik egyre újabb formákban és egyre több területen kerülnek megrendezésre.
Az Integratív Idegtudományi kutatócsoportunk már 2016-ban indult a CYBATHLON verseny agy-számítógép interfész (angolul Brain-Computer Interface, röviden BCI) versenyszámában, melynek keretében a pilótának az agyi aktivitásának tudatos változtatásával kell irányítania egy számítógépes játékot. Az összeköttetést a pilóta és a játék között a BCI rendszer végzi, mely elektroenkefalográfiás erősítő segítségével érzékeli az idei aktivitást, és egy komplex jelfeldolgozási folyamat után mesterséges intelligencia alkalmazásával osztályozza a pilóta által kiadott parancsokat. Az osztályozást követően pedig elküldi a megfelelő irányítási parancsot a játék számára.
Az ITK-t Köllőd Csaba csapatkapitány, Adolf András társfejlesztő/doktorandusz és Iván Kristóf, az ITK CYBATHLON-felelőse képviselte. Az Ebrainers csapat pilótái Boda Zoltán és Csortos Zoltán, akik közül ezen alkalommal Boda Zoltán „ült be a volán mögé”. A pilótákkal a csapat 3 éve vette fel a kapcsolatot és azóta kisebb-nagyobb megszakítássokkal hetente gyakorol a pilóták lakhelyén, a Mozgássérült Emberek Integrált Intézménye Budapest egy helyiségében. A Pilóták C4-es nyaki csigolya sérüléssel élik a mindennapi életüket, melynek következtében kizárólag elektromos kerekesszékkel tudnak közlekedni, melyet az álluk elé állított botkormány segítségével irányítanak.
A verseny során három feladatot kellett megoldani:
- virtuális kerekes szék irányítása a szoba egyik sarkából a másikba
- virtuális robotkarral egy poharat kellet a jégadagoló alá tartani
- monitoron a kurzort egy ikonra kellett irányítani és rákattintani
A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a rendszer prototípusa, mely képes a játékot irányítani az utolsó pillanatban készült el, így nem maradt arra idő, intenzív a pilóta teljeskörű felkészülésére. A következő 1 évben a csapat a pilóta és a mesterséges intelligencia tanításával fog foglalkozni, hogy a 2024 októberében megrendelkezésre kerülő hivatalos versenyen már a megfelelő irányítás megvalósulhasson.
Gratulálunk a csapatnak, további sikeres felkészülést kívánunk a 2024. októberében tartandó versenyre!