ITK-s csapat a CYBATHLON agy-számítógép interfész technológiák számára rendezett felkészülési versenyén

2023.10.12.

Az ETH Zürich CYBATHLON projektje a fogyatékkal élő emberek megsegítését és életminőségét javító eszközök egyfajta bionikus olimpiája, amelyen technológiai fejlesztőkből és egy fogyatékkal élő személyből álló csapatok indulnak, és különböző mindennapi feladatok megoldásán keresztül mutatják be a fogyatékkal élőkkel együtt fejlesztett, mindennapi használatra alkalmas segédtechnológiákat.

2013-as indulása óta több mint 30 országból több mint 100 csapat vett részt a CYBATHLON versenyeken, amik egyre újabb formákban és egyre több területen kerülnek megrendezésre.

Az Integratív Idegtudományi kutatócsoportunk már 2016-ban indult a CYBATHLON verseny agy-számítógép interfész (angolul Brain-Computer Interface, röviden BCI) versenyszámában, melynek keretében a pilótának az agyi aktivitásának tudatos változtatásával kell irányítania egy számítógépes játékot. Az összeköttetést a pilóta és a játék között a BCI rendszer végzi, mely elektroenkefalográfiás erősítő segítségével érzékeli az idei aktivitást, és egy komplex jelfeldolgozási folyamat után mesterséges intelligencia alkalmazásával osztályozza a pilóta által kiadott parancsokat. Az osztályozást követően pedig elküldi a megfelelő irányítási parancsot a játék számára.

Az ITK-t Köllőd Csaba csapatkapitány, Adolf András társfejlesztő/doktorandusz és Iván Kristóf, az ITK CYBATHLON-felelőse képviselte. Az Ebrainers csapat pilótái Boda Zoltán és Csortos Zoltán, akik közül ezen alkalommal Boda Zoltán „ült be a volán mögé”. A pilótákkal a csapat 3 éve vette fel a kapcsolatot és azóta kisebb-nagyobb megszakítássokkal hetente gyakorol a pilóták lakhelyén, a Mozgássérült Emberek Integrált Intézménye Budapest egy helyiségében. A Pilóták C4-es nyaki csigolya sérüléssel élik a mindennapi életüket, melynek következtében kizárólag elektromos kerekesszékkel tudnak közlekedni, melyet az álluk elé állított botkormány segítségével irányítanak.

A verseny során három feladatot kellett megoldani:

  • virtuális kerekes szék irányítása a szoba egyik sarkából a másikba
  • virtuális robotkarral egy poharat kellet a jégadagoló alá tartani
  • monitoron a kurzort egy ikonra kellett irányítani és rákattintani

A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a rendszer prototípusa, mely képes a játékot irányítani az utolsó pillanatban készült el, így nem maradt arra idő, intenzív a pilóta teljeskörű felkészülésére. A következő 1 évben a csapat a pilóta és a mesterséges intelligencia tanításával fog foglalkozni, hogy a 2024 októberében megrendelkezésre kerülő hivatalos versenyen már a megfelelő irányítás megvalósulhasson.

Gratulálunk a csapatnak, további sikeres felkészülést kívánunk a 2024. októberében tartandó versenyre!

Kapcsolt galéria

Események

14.
2024. máj.
ITK
Bionika akadályverseny EXP
online
30.
2024. máj.
ITK
Szülői fórum és Nyílt nap
Pázmány ITK
13.
2024. jún.
ITK
PhD Proceedings Konferencia 2024
online
21.
2024. jún.
ITK
TDK konferencia 2024 tavasz
Pázmány ITK
21.
2024. jún.
ITK
ÚNKP zárókonferencia 2024
08.
2024. júl.
ITK
Gólyatábor 2024
Bodajki Falutábor
További események
szechenyi-img-alt