Tantárgy adatlapja
A tárgy – Roska Tamás alapító
dékán úr szándéka szerint - olyan összefüggéseket vázol fel, amelyek a
mérnökhallgatók képzésében természetszerűleg túlsúlyban lévő szaktudományos
megközelítés mellett az emberi lét értelmével és a szabadsággal együtt járó
erkölcsi felelősséggel kapcsolatos kérdéseket veti fel. A lehetséges válaszok
mérlegelése révén pedig a szükségszerűen megvalósuló egyéni állásfoglalás
tudatosításában, differenciálásában és optimalizálásában segít.
A kurzus – közelebbről -, a filozófiai gondolkodás eszközeivel szándékozik bemutatni azt, hogy a „hit és az ész” az emberi önértelmezés és létmegvalósítás sajátos alaptényezői. A gondolkodás történetében azok az irányzatok, amelyek akár az ész, akár a hit kizárólagos elsőbbségét hirdették, többé-kevésbé súlyos elméleti és gyakorlati következményekkel terhelt zsákutcákba vezettek. A hitből fakadó vallásnak és az ész vezérelte tudománynak azonban lehetséges olyan értelmezése is, amely ezeket a területeket sajátos evidenciáik és legitim előfeltevéseik okán relatíve autonómnak tartja, ugyanakkor - mivel az ember hitéről és az ember tudományáról van szó -, felismeri, hogy kölcsönösen egymásra vonatkozó valóságokról van szó. Eszerint a hit és a tudás nemcsak, hogy nem mondanak ellent egymásnak, hanem - az egész ember és minden ember javát szolgálva - kölcsönösen megtisztíthatják, kiegészíthetik és megtermékenyíthetik egymást.